Automatická záloha na cloud

Jednoduché řešení pro zálohu důležitých dat pomocí zdarma nabízeného cloudu. Soubory jsou neustále aktuální ve všech zařízeních (např. Macbook, iPad a iPhone) a v případě poškození HDD notebooku, kde se data primárně upravují, zůstanou zálohována.

Používám notebook a mám v něm určité dokumenty, které sem tam upravuji a – v případě poškození hard disku anebo odcizení počítače – k nim chci mít okamžitý přístup. Jde např. o různé textové šablony, ale také data k projektům, na kterých právě pracuji.

Mohu využít systémového řešení iCloud, ale to má omezenou kapacitu 5 GB a snadno jej při vlastnictví více zařízení zaplníte jen pro základní synchronizaci. Pro zálohu a synchronizaci dokumentů, proto doporučuji následující řešení.

Princip automatického zálohování

Jednoduše bych mohl po každé úpravě uložit data na USB flash disk, anebo jiné zařízení – externí hard disk či NAS disk. Lepším řešením ale bude vše zautomatizovat, soubory poslat na server ihned po aktualizaci a přitom neutratit ani korunu.

Pusťte z hlavy myšlenky a obavy, zda jste si soubory zazálohovali a kdy vlastně naposledy. Vše poběží samo, nic nebudete přesouvat či kopírovat a nemusíte kupovat speciální aplikaci, kterou bude nutné nějak zvlášť nastavovat. Jedinou podmínkou je připojení k internetu, aby se soubory synchronizovaly.

Cloud

Na internetu je k dispozici několik služeb, které nabízí volnou kapacitu k uložení dat. U nás nejznámější je Dropbox, snadno vám ukládá fotky z mobilu, a protože byl jedním z prvních, je u nás zřejmě nejrozšířenějším.

Doporučuji však cloudovou službu Copy, která po rychlé registraci nabízí 15 GB prostoru a ten je ještě záhy navýšen všelijakými bonusy. Dropbox začíná na 2 GB, které také snadno navýšíte, ale nedostanete se na úroveň zmíněného Copy.

Pro zálohy důležitých dokumentů s přehledem základních 15 GB postačí.

Po instalaci aplikace se na stolním počítači sám vytvoří adresář Copy (u počítače s více disky doporučuji zvolit umístění na datovém disku). Do něj pak stačí přetáhnout soubory, které mají být synchronizovány, po chvilce se obsah složky začne posílat na cloud.

Aplikace také vytvoří ikonu s nabídkou v pruhu menu, najdete tam Nastavení a také rychlý skok do adresáře s daty.

O každé změně také umí upozornit notifikací, což doporučuji vypnout, po chvíli je to obtěžující – v  -> Předvolby systému -> Notifikace.

To by ale nebylo elegantní, pokud by se musely soubory stále do této složky kopírovat. Ideální formou jsou tzv. symbolické linky adresářů/souborů. Snadno je vytvoříte, s každou změnou to prostřednictvím linku aplikace Copy pozná, a začne pracovat.

Vytvoření symbolických odkazů

Po instalaci aplikace stačí do adresáře, který je nastaven pro synchronizaci, přetáhnout adresář, který chceme zálohovat, jako symbolický link, anebo použít příkazů aplikace Terminál. Aplikace Copy musí být samozřejmě spuštěna (doporučuji ji automaticky zapnout po spuštění – jde to jednoduše v nastavení anebo při instalaci), aby při připojení na internet sama zjistila, že se soubory ze synchronizovaných adresářů změnily a sesynchronizovala je.

POZOR! Uvedené řešení funguje pouze s adresáři. Zástupce adresáře totiž propojí soubory s aplikací Copy a všechny se pak synchronizují. Pokud vytvoříme symbolický link ze souboru, sesynchronizuje se jen samotný link, ale ne skutečný soubor!

Vytvoření symbolického linku přetažením myši

Přetažení se provádí kombinací kláves cmd+alt+levétlačítkomyši – přesunuvší adresář stačí „vzít“ a „položit“ do synchronizovaného adresáře Copy.

Koukněte na video, při přetažení se stisknutými klávesami cmd+alt se kurzor změní. V příkladu je také ukázka, co se stane, pokud budeme synchronizovat soubor a ne celý adresář.

Vytvoření symbolického linku v Terminálu

Příkaz vypadá takto: ln -s „cesta ke zdroji“ „cesta k cílovému adresáři"

Postup je ve videu výše se soubor1.txt, na synchronizaci ale potřebujeme adresář. Takže například:

  1. v okně Terminálu napíši ln -s
  2. pokud chci synchronizovat třeba adresář „Dokumenty", ve Finderu si tento adresář najdu a přetáhnu ho do okna Terminálu – do příkazové řádky se mi vloží jeho cesta
  3. stejným způsobem přetáhnu cílový adresář aplikace Copy

Výsledek může vypadat třeba takto:

ln -s /Users/martin/Documents /Users/martin/Clouds/Copy

Uvedené řešení používám na Macbooku Late 2011 se systémem OS X Yosemite 10.10.2, bude ale fungovat min. se systémem Lion.

Není to stoprocentní

Je zde samozřejmě riziko, že se data poškodí a díky automatické synchronizaci na cloudu tak bude k dispozici nefunkční záloha. Zdůrazňuji, že zálohovat je třeba na několika místech a tato forma zálohy je jen jedna ze tří, které osobně používám současně.

Doporučuji:

  • Time Machine pro zálohování systému
  • Copy pro šablony a dokumenty projektů, na kterých právě pracujete
  • Aplikace 3. strany pro zálohování všech dat (např. GoodSync za $ 29,95) a spouštět několikrát týdně

Zálohování se budu věnovat ještě v dalších článcích, podrobněji popíši jak v úvodu zmíněný iCloud, tak Time Machine. Uvedené řešení používám už více než rok, je spolehlivé.

Funguje? Napište mi v diskuzi, na Facebooku nebo Twitteru jestli vám článek pomohl a jaké máte zkušenosti.

Pokud se vám článek líbil, budu vděčný za váš „lajk“ anebo sdílení na sociálních sítích.

Martin Ševčík, 27. 2. 2015